onsdag 23 januari 2008


Det här fotot har jag ökat kontrasten och lagt till en vinjettering på. Jag hade ganska stor bländare för att det skulle bli kort skärprdjup så att stenen bakom blev lite suddig.
Idag tänke jag också tipsa om en annan sak. Det är att man alltid ska skärpa bilder som man förminskar mycket. T.ex. om man lägger upp på dem på webben som jag gjorde med den här bilden. Det är för att de blir som mjukare på något sätt när man förminskar dem. Jag brukar alltid använda oskarp mask och ställa in radien till 0,3px. Sen brukar jag justera mängden mellan 50 och 200 och tröskelvärdet beroende på bild. Foton som man skriver ut ska man vara försiktigare med att skärpa och bl.a. därför är skärpning det allra sista man gör med en bild, när man vet hur stor den ska vara och vad man ska ha den till.

4 kommentarer:

Puzzelmartha sa...

tack så mycket det visste jag inte!

Anonym sa...

vavavavava!?? vart är detta taget? är det en riktig kedja, den ser ut som om den är gjord av bark!

Daniel sa...

Den här bilden är också från Azorerna :P
Kanske rostar extra mkt där...
Kedjan är riktig, inget fejk :)

Puzzelmartha sa...

så ser det ut när det reostar ordentligt. det är nog myckat satigt vatten vid azorerna...

Skicka en kommentar