torsdag 17 januari 2008

Den här grodan fotade jag också när jag var på Azorerna och den var ute och simmade i en liten damm. Det är nästan tre år sedan som jag var där men jag tänkte att jag skulle kolla på lite gamla bilder. Jag hamnade bland bilderna från Azorerna och jag tycker att det var väldigt roligt att titta på dem, jag hittade många fina bilder som jag inte visste fanns.

Ramen jag har på den här bilden passar inte till alla motiv men jag tycker att den är ganska snygg och den är väldigt enkel att göra. Det första du ska göra är att skapa ett nytt lager och fylla det med den färg du vill ha på din ram. Sen gör du en rektangulär markering en bit in i bilden beroende på hur bred du vill att din ram ska vara. När du är färdig med din markering ska du trycka på tangenten Q, för att gå in i quick mask mode (jag vet inte vad det heter på svenska :P ). Sen ska du gå till filter>pixelate>color halftone, skriv in en pixelbredd på någonting mellan 5 och 50px och tryck ok. Det beror på hur stor bild du har men det är inte lätt at veta vad som är lagom, du får prova. Tryck Q igen efter det delete och sen var det klart.
Det här var det enklaste sättet (tycker jag) men det går också att anväda lagermasker. Om man vill ha t.ex. en bild som ram så kan det vara bättre.

På min bild har jag ockå lagt på ett lager med filtereffekten halftone pattern som du hittar under sketch. Sen har jag satt det lagrets blandningsläge till soft light.

2 kommentarer:

Puzzelmartha sa...

jag tycker inte ramen var fin. jag ser bara ramen inte den söta grodan. det är alldeles förstora prickar. (men sdet kanske bara är en smaksak)

1000 tack för hjälpen igår och lycka till.

Daniel sa...

Jag håller med om att det skulle kunnat ha varit minde prickar och den kanske för bort uppmärksamheten från grodan för mycket. Men jag ville ändå visa den för jag tycker att den kan vara väldigt fin till vissa saker men kanske inte till att rama in sina landskapsfoton i :).

Skicka en kommentar