torsdag 31 januari 2008


Den här bilden har jag behandlat i Camera RAW. Såna här bilder kan man älska eller tycka att de bara ser onaturliga ut, det är helt upp till en själv. Jag tycker att de är väldigt coola men det passar till alla inte motiv. Jag kallar det för fejk-HDR (eller jag gör det bara för att alla andra gör det) och det är tänkt att likna riktiga HDR bilder (High Dynamic Range) De får man genom att man smälter ihop två eller flera bilder på samma motiv mer olika exponeringar. Det gör man för att man ska få bra kontrast i hela bilden. Även i delar av bilden skulle blivit utfrätta eller helt svarta.

Mattias Karlsson på moderskeppet.se har gjort en bra kort video om hur man gör fejk-HDR-bilder och jag hade också själv tänkt skriva en liten guide, med lite tips, till hur man gör såna här bilder.
[Se videon här]

Oredigerad 6

Nu har jag lagt till några fler sidor bland mina länkar :)
Jag tycker att det är en väldigt bra hemsida med nyheter tester och fotoguide. Dock är det mycket som endast är till för prenumeranter på tidningen och s.k. plus-medlämmar.

Adobe video workshop - korta filmer från adobe om funktioner i alla probram från adobe
Jag vet inte och Lynda kanske har något med det här att göra men det är i alla fall viodeor som handlar om olika sätt att arbeta och speciella funktioner. Till (nästan?) alla Adobes program.
Inte översvämmat och jag hittar nästan alltid en pensel där om jag behöver någon.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar