lördag 23 februari 2008


Jag gillar spindlar, eller åtminstone att ta kort på dem, väldigt mycket, och det kanske ni har märkt. Jag tror att det här är det fjärde spindelkortet jag lägger upp. [1] [2] [3]
Jag tycker att den här bilden blev väldigt fin och det som är så häftigt med spindelkort är att man oftast bara brukar se dem som en plupp med fyra ben. Det blir allra bäst om man lägger sig på mage och kommer ner till spindelns nivå men det kan vara väldigt svårt att fokusera då eftersom att de flesta spindlar som jag har stött på springer iväg när man kommer så nära. Den här bilden är tagen med ett macroobjektiv på 60mm och det gör att man kan komma ganska nära också.
En sak som jag har gjort med den här bilden är att jag har gjort ett nytt justeringslager för niåer och sen satt det lagret blandningsläge till color dodge. Det gör att färgerna förstärks på ett sätt som kan vara väldigt snyggt och det ljusas också upp väldigt mycket. Man får sätta fyllningen till ungefär 20% för att det inte ska bli för kraftigt.
Ni kanske har kopierat bakgrunden och ändrat blandningsläget på det lager som blev för att få någon effekt någon gång. Det har i alla fall jag, massor med gånger. Att använda ett justeringslager ger precis samma resultat men då kan man bland annat justera ljusheten på fler sätt och framför allt så blir inte filen dubbelt så stor för att du har två likadana bilder i en fil.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar