tisdag 19 februari 2008


Förut använde jag aldrig actions i photoshop för jag tyckte att de verkade onödiga och jag förstod inte hur de fungerade. Men nu har jag ändrat mig :P Jag har experimenterat och de är inte alls så konstiga som jag först tyckte. Nu har jag bland annat gjort ett funktionsmacro (som det heter på svenska, tror jag) för att spara bilder till min blogg. Och jag tycker att det är väldigt smidigt och funkar precis som jag vill :) Det jag har ställt in att den ska göra är att först smälta samman till ett lager, minska bildstorleken till en bredd på 600px och sen öppna smart skärpa automatiskt. Där ställer jag in vad jag tycker passar bäst för bilden och när jag trycker ok så öppnar den automatiskt spara-dialogrutan också. Väldigt praktiskt.
Ni borde prova själv och göra några macron. Det är inte svårt och om man, som jag, gör samma sak med ganska många av sina bilder så kan det spara mycket tid. Det du behöver göra är att gå till actions-panelen (den brukar sitta ihop med history, annars hittar du den under Window>Actions) Om du vill göra en ny mapp så trycker du på mapp-knappen längst ner och döper den till något. Sen är det bara att trycka på knappen bredvid som ser likadan ut som den för att skapa nya lager och när du klickar ok på rutan som kommer upp så spelas ditt macro in. Då är det bara att göra det som du vill att macrot ska göra. På den här bilden har jag använt ett macro för att göra ramen och skuggan. För att göra ett sånt macro så är det bara att gå till Layer>Layer style>Drop shadow, ställa in skuggan som du vill ha den och sen gå till Stroke och ställa in den också. När du är färdig så trycker du på stopp-knappen i actionspanelen och sen har du ditt funktionsmakro. Nu an du lätt göra samma effekt på massor med foton. Markera bara lagret du vill ha den på och tryck på play-knappen i actionspanelen.
En annan sak jag kom att tänka på när jag skrev det här är att t.ex. lagerpaletten inte heter lagerpalett längre nu, kallas den för lagerpanelen. Det har nog att göra med att de är dockade till kanten på ett annat sätt än i tidigare versioner men jag vet inte riktigt varför de skulle byta namn. I cs3 så har alla paletter blivit paneler :)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar