torsdag 8 maj 2008

före - efter

före - efter
Jag har upptäckt att ibland så gillar jag att redigera mina bilder för mycket. T.ex. så tycker jag att det här blev riktigt coolt. Vanligtvis så brukar jag inte tycka om när någonting är överdrivet på det här viset med massor av färgmättnad eller kontrast. Det ser så onaturligt ut och värst är det när någonting är helt igensotat eller utfrätt på grund av för starka justeringar.
Men som sagt så tycker jag att det är ganska snyggt och roligt att redigera lite för mycket eller åt minstone tänja på gränserna. Det är absolut inte alltid snyggt men just nu så kände jag för det :P.
Hur som helst så hade jag den första bilden där uppe och jag ville krama så mycket färger ur den som det bara gick. Om man gör det på en bild som inte har så mycket fäger så blir det brusigt och ganska hemskt hel enkelt (se bild). Därför bestämde jag mig för att justera ljuset och färgerna separat (som när man arbetar i LAB-läge, men det var inte det jag gjorde här eftersom att jag inte riktigt vet hur de färgkanalerna funkar). Jag gjorde två bilder, en där färgerna var starka och en svartvit där ljuset var bra. Sen la jag färgbilden på ett lager ovanför och ändrade blandningsläget till color. Jag körde en ganska kraftig brusreducering på färgbilden för att få bort färgbruset och det gjorde den ganska suddig men det gör ingenting efter som all skärpa ligger i ljuskanalen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

verkligen ursnygg redigering!

Anonym sa...

Supersnyggt!

Skicka en kommentar