tisdag 11 december 2007


Det här är, som ni kanske ser, en korsning mellan en zebra och en noshörning. Zebran har mest fått bidra med ränder och jag anpassat dem efter formen på noshörningen. Jag tänkte beskriva hur man gör en sån här spegling eftersom att de är lätta att göra och jag tycker att de ser bra ut på många bilder.
1. Gör en kopia av bilden med hjälp av Lager>Duplicers lager (Ctrl+J).
2. Välj redigera>omforma>vänd lodrätt för att vända på spegelbilden.
3. Nu ska du se till att du har den rättvända bilden i ett eget lager också. Det kan du göra med (Ctrl+J). När du har det, välj Bild>arbetsyta, kryssa i relativ-rutan och sätt bredd till ungefär 20% och höjd till ungefär 50%.
4. Flytta upp bilden till önskad platts och placera speglingen just under.
5. Nu kommer det roliga: Lägg till en lager mask på speglingslagret och gör en toning från svart till vitt med hjälp av toningsverktyget. Det som är under det svarta i lagermasken kommer att döljas så du ska dra den nerifrån och upp.
6. Nu kan du justera spegningens sylighet med hjälp av opacitetsreglaget. Det beror på hur din övertoning blev men jag tycker att 50% bruka vara lagom.

Om du vill ha bilden lite snett som jag hade gjort med min bild så kan du välja Redigera>Omforma>Förvräng, och sen dra i hörne tills u blir nöjd. Ett tips är att om det inte blir bra så är det mycket enklare att börja om än att försöka fixa till det om bilden är helt sned. Som bakgrund kan du ta vad du vill, jag tycker att vitgråa övertoningar brukar bli fina.

Så här såg orginalbilderna ut. 6


En sak jag kom att tänka på var rättigheter till bilder. T.ex. så hittade jag de här bilderna när jag sökte på google och jag vet inte om jag får använda dem egentligen... Måste jag i så fall uppge källa eller måste jag helt enkelt fråga om lov. Finns det några lagar om bilder på intenet, som t.ex. de på min blogg, eller ska jag bara vara sjyst och inte påstå att jag har varit i Afrika och tagit dem själv? Jag brukar inte precis hämta bilder på google och lägga upp på min blogg men om jag på något sätt använt mig av en bild så vet jag inte riktigt vad som gäller. :/

2 kommentarer:

Puzzelmartha sa...

Du kan söka på nätet så kommer du fram till vad som gäller . det finns nog någon som skrivit om det. Generellt kan man nog använda bilder som du gör genom att bara lägga upp dem (även om man kanske inte får) men så fort du använder dem i kommersioellt syffte blir det viktigt att du köper dem och frågar om lov och sånt. eventuellt kan du ju låta blderna var länkar till deras ursrungliga plats. Man får ju länka till vad man vill;) (för många ord)

Daniel sa...

Ja... jag ska kanske göra det. Jag försöker länka om jag har tagit något från någon annan webbplats, idéer, bilder m.m. och jag tycker att räcker. Jag tar ju inte betalt som du säger och dåkanske det inte är lika noga. tack för informationen. länkar är bra :)

Skicka en kommentar