onsdag 11 juni 2008

väg
väg
Här kommer två bilder på vägar. De är tagna vid samma tillfälle och jag tycker att de blev ganska bra. Bildbehandlingen som jag har gjort är att jag har justerat färgbalansen, lättat upp skuggorna och sen har jag fixat vägarna lite extra för att förstärka ljusskuggorna. Det jag gjorde var att att jag gjorde en kopia på lagret, la på ett högpassfilter (High pass, under other) på det, satte det nya lagrets blandningsläge till overlay och sedan maskade jag bort allt annat än vägen. Det är ett sätt som man kan öka den lokala kontrasten på och jag tycker att det funkar ungefär likadant som cameraraw och lightrooms clarity.

1 kommentarer:

Unknown sa...

Åhhh, såna här bilder har jag alltid drömt om att kunna få intressanta! Hm.. med ditt tips så kanske jag kan lyckas, vem vet?

Skicka en kommentar