torsdag 30 oktober 2008

Supermacro 1
Supermacro 2
Supermacro 3
Jag har testat att fota lite super-macro-bilder. Bilden i mitten är inte beskuren så där kan ni se hur nära man kan komma.

Det jag har gjort är att jag har tagit mitt objektiv på 17-85mm, zoomat in till max med det och ställt fokuseringen manuellt till oändligheten. Sen tog jag vårt 60mm objektiv, fokuserade likadant med det, vände det bak-och-fram och höll det framför zoom-objektivet.

Objektiven ska nu alltså vara med frontlinserna mot varandra (akta så att du inte repar dem! håll en kort bit ifrån eller ha ngt emellan, typ någon sorts ring) Sen är det bara att gå närmare och närmare det du ska fota tills du ser det skarpt.

Jag är tyvärr inte så uppfinningsrik att jag har kommit på det här själv utan jag hade lite inspiration :). Kolla där också om du vill ha bättre instruktioner, annars lycka till :P

1 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för kommentaren om mina bilder, kul att du gillar.

Coola bilder :P

Skicka en kommentar